Artykuł na temat roli drużynowego

Aktualności » Artykuł na temat roli drużynowego

2014-11-26 11:01

sznur

sznur
  

Nie od dziś wiadomo, że nie każdy z nas jest stworzony do pracy z dziećmi. I nie chodzi tu głównie o fakt, że ktoś się zwyczajnie do tego nie nadaje, a dlatego, że nie każdy ma dosyć cierpliwości i samozaparcia. Dlatego tylko nieliczni zostają pedagogami. To samo się tyczy drużynowych Związku Harcerstwa Polskiego. Nie każdy jest stworzony do takiej roli. Tutaj nie wystarczy tylko założyć granatowy sznur i wziąć pod skrzydła gromadkę dzieci. Od momentu, gdy się zostaje opiekunem zarówno zuchowym, jak i harcerskim, trzeba znać pewne podstawy i nałożyć sobie odpowiednio dobrane cele – najlepiej jeszcze przy planowaniu pierwszego planu pracy.

Jeśli o to drugie chodzi, to przede wszystkim należy wciąć pod uwagę fakt, że każde dziecko jest inne i z każdym dzieckiem praca wygląda zupełnie inaczej. Niektóre potrzebują więcej uwagi, niż inne, ale są też takie, które owej uwagi nawet nie chcą. W tym wypadku najważniejsze jest podejście indywidualne, wręcz holistyczne do każdego z osobna. Gdy przełamiemy tzw. „pierwsze lody” należy jak najszybciej poznać słabe i mocne strony podopiecznych, dzięki czemu będziemy wiedzieć, czego możemy od nich oczekiwać i czego się po nich spodziewać, a już samo to o wiele bardziej ułatwi nam naszą pracę – a co ważniejsze planowanie kolejnych zajęć, tudzież zbiórek.

Niezależnie od grupy wiekowej zajęcia powinny być dobrze przemyślane, skonstruowane i dobrane tematycznie biorąc przy tym pod uwagę program uwzględniający ciekawość świata i krótki czas koncentracji. Twórcze działanie jest najważniejszą z form ludzkiej działalności, aktywności. Szczególnie dotyczy to dzieci. Dzieci są z natury ciekawe świata i dociekliwe. Zachwycają się i zdumiewają - to właśnie sprawia, że potrafią zachowywać się twórczo. Dlatego tak istotny jest sposób prowadzenia zajęć przez nauczyciela. Monotonia szybko zniechęca do działania. Zaś atrakcyjne, różnorodne formy zajęć dają dzieciom wiele szans wypowiedzi. Dodatkowym plusem są również próby i sprawności, które dzieci realizują indywidualnie, a które nam dają lepszy widok na ich samorealizację i rozwój.

Przed każdymi zajęciami najlepszym jest stworzenie konspektu zajęć, dzięki któremu nie zamienimy ich w jeden wielki chaos. W przypadku dzieci młodszych warto jest postawić na pracę poprzez zabawę – pamiętając o stosowaniu przerw lub przerywników oraz unikaniu monotonii i długich zajęć na jeden temat – im młodsze dziecko tym szybciej się nudzi i traci zainteresowanie zajęciami. W przypadku starszych – tutaj dobrym pomysłem jest wprowadzenie zdrowej rywalizacji – co najlepiej się sprawdza np. w grach terenowych.

Jeszcze jednym ważnym aspektem jest nauka pracy w grupach. Dzięki temu drużyna pracuje jako całość, a każdy z uczestników uczy się czegoś nowego od swojego kolegi. Drużynowy w tym wypadku pełni rolę tzw. „wodza”, który inspiruje podopiecznych, kontroluje przebieg zajęć i zabaw, ale i rozwiązuje wszelkie narastające problemy w drużynie. Zajęcia, które prowadzimy powinny być zarówno ciekawe, twórcze, ale i też dostosowane do wieku odbiorcy. Dla przykładu nie można prowadzić zajęć o tematyce obronnej dla 6-latków lub też organizować gry terenowej w której każdy z uczestników działa indywidualnie bez dodatkowego opiekuna na trasie.

Pracując z dziećmi nie należy zapominać o ich prawach i obowiązkach. Każdemu dziecku przysługują prawa dziecka tak jak każdemu dorosłemu przysługują prawa człowieka. Prawa dziecka są więc naturalną konsekwencją praw człowieka. Praw tych nikt nie może dziecko pozbawić. Jednakże prawa dziecka i obowiązki to dwie odrębne rzeczy. To, że dziecko ma prawa nie zależy od tego czy wykonuje swoje obowiązki czy nie (choć powinno to robić). Wraz z przyjściem na świat, każde dziecko nabywa prawa, na które nie trzeba zasłużyć, spełniając jakiekolwiek wymagania. Najważniejsze jest kierowanie się zawsze dobrem dziecka. Bo nie ma nic lepszego, jak szczęśliwe i chętne do pracy i zabawy dziecko.

 

Artykuł - Żaneta Tomczak, Ośrodek ZHP Komorniki "Róża Wiatrów"